Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
Wymagane Dokumenty
- Wniosek właściciela o rejestrację jednostki pływającej i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
- Dowód własności jednostki pływającej (dowodem własności jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: faktura VAT, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego).
- Załączniki poświadczające następujące informacje:
- Dane i adres właściciela/współwłaścicieli oraz armatora jednostki pływającej,
- Rejestrację jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana,
- Numer identyfikacyjny albo indywidualny numer identyfikacyjny (INI) jeżeli został nadany,
- Rodzaj napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego także o jego mocy,
- Model i marka jednostki pływającej,
- Wymiary i parametry jednostki pływającej,
- Materiał główny kadłuba jednostki pływającej,
- Rok budowy i producent jednostki pływającej,
- Sygnał rozpoznawczy (Call Sign) i morski radiowy numer identyfikacyjny MMSI – jeżeli zostały nadane,
- Maksymalna dopuszczalna liczba osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności E lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot,
- Dopuszczalna siła wiatru i wysokość fali, jeżeli została określona w deklaracji zgodności E lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot.
- Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
- Dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora.
- Deklaracja zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika – jeżeli były wydane.
- Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (upoważnienia) do załatwiania spraw związanych z rejestracją jednostki pływającej, składany w przypadku załatwiania tych czynności przez pełnomocnika (osobę upoważnioną).
- Dowód wniesienia opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa. Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
W przypadku, gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba fizyczna wymagany jest dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu).
W przypadku, gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (do wglądu).
Sprawy związane z rejestracją jednostki pływającej w imieniu osoby prawnej mogą załatwić wyłącznie osoby do tego upoważnione.
Opłaty
- Wysokość opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego wynosi:
- 80 zł,
- 60 zł w przypadku opłaty ulgowej – przysługującej właścicielowi jednostki pływającej, zarejestrowanej zgodnie z dotychczasowymi przepisami i podlegającej obowiązkowi przerejestrowania do Systemu REJA24 w terminie określonym w art. 28 ust. 1 Ustawy.
- Opłatę należy uiścić na rachunek bankowy Starostwa Powiatowego w Ustrzykach Dolnych, ul. Bełska 22, 38-700 Ustrzyki Dolne, nr rachunku: 29 8621 0007 2001 0006 3249 0001
*W tytule wpłaty należy wpisać: REJA24 oraz imię i nazwisko
- Ponadto:
- 17 zł - za złożenie pełnomocnictwa (upoważnienia)
- Opłatę należy uiścić na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Ustrzykach Dolnych, ul. M. Kopernika 1, 38-700 Ustrzyki Dolne, nr rachunku: 50 8621 0007 2001 0012 3347 0001 - z tytułem „Opłata skarbowa za pełnomocnictwo”;
Miejsce złożenia
Starostwo Powiatowe w Ustrzykach Dolnych, ul. Bełska 22, 38-700 Ustrzyki Dolne
pok. 8, I piętro, sekretariat
lub elektronicznie poprzez portal REJA24: https://interesant.reja24.gov.pl.
Miejsce odbioru
Starostwo Powiatowe w Ustrzykach Dolnych,
Wydział Budownictwa i Ochrony Środowiska,
pok. 25, I piętro, ul. Pionierska 10, 38-700 Ustrzyki Dolne
Termin odpowiedzi
- Wpis do rejestru do 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.
- Wydanie zaświadczenia o złożeniu wniosku o rejestrację do 7 dni.
Tryb odwoławczy
Od decyzji organu rejestrującego przysługuje odwołanie do:
- Ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych:
- Ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.
Uwagi
- Rejestracji jachtu można dokonać w dowolnym organie rejestrującym. Właściciele jednostek pływających mogą kierować wnioski o rejestrację do wybranego spośród 382 organów rejestrujących, prowadzonych przez starostów powiatów, prezydentów miast na prawach powiatów oraz wskazane związki sportowe (Polski Związek Żeglarski oraz Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego).
- Jednostki pływające już zarejestrowane podlegają obowiązkowi ponownej rejestracji w Systemie REJA24 jeżeli spełniają parametry określone przepisami Ustawy. Właściciele mają na to odpowiednio 12, 18 lub 30 miesięcy od wejścia w życie ustawy (art. 28 ust. 1 i 2 Ustawy).
- Wszystkie jednostki pływające, które nie podlegają obowiązkowi rejestracji mogą zostać zarejestrowane na wniosek właściciela.
Podane informacje mają charakter ogólny i wynikają z przepisów prawa.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2019 r. poz. 1716).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2020 r. poz. 256 ze zm.).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1000, z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. poz. 763).
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. poz. 248).
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. poz. 157).
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 września 2019 r. w sprawie powierzenia prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m i administrowania nim (Dz. U. poz. 1908).